Ik wil graag bijdragen aan de ontwikkeling van mensen en aan het mooier worden van organisaties. Mensen worden beter en organisaties mooier als er ruimte is voor persoonlijke groei, voor het uitoefenen van je vak en het dragen van verantwoordelijkheid, als de 'systemen' in dienst staan van de mensen en de 'bedoeling' van de organisatie centraal staat.
Hoewel opgeleid als chemisch technoloog in Delft, koos ik bewust voor het leraarschap. Wiskunde en scheikunde waren de vakken die ik gedurende vele jaren met veel plezier op een aantal scholen heb gegeven. In Utrecht studeerde ik filosofie. Na een conrectoraat vwo en een rectoraat werd ik plaatsvervanger projectleider van ISIS (in de tijd dat deze naam alleen geassocieerd werd met een Egyptische god.) We organiseerden voor schoolleiders en -bestuurders tal van activiteiten rond 'leiderschap' en 'kwaliteitszorg'. En we publiceerden veel over leidinggeven aan onderwijsontwikkeling. Toen de projectperiode van ISIS ten einde was, had ik weer zin om 'naar school te gaan' en werd ik algemeen directeur/bestuurder. Dat heb ik vele jaren met veel plezier gedaan.
Vanaf 1 september 2015 ben ik aan het werk als coach, adviseur, facilitator van studie- en bezinningsdagen en als interim-schoolleider/bestuurder. Ik begeleid directies en secties en denk graag mee over leiderschaps- en organisatieontwikkeling en professionalisering.
Ik ben gecertificeerd practitioner coach met veel ervaring in het coachen van leidinggevenden en leraren in het onderwijs.
Ik maak deel uit van de onderzoeksgroep van het lectoraat van Manon Ruijters (Aeres Hogeschool, Wageningen). We hebben een veelzijdig perspectief ontwikkeld op professionele identiteit. We denken dat juist nu het belangrijk is dat je als professional weet waar je van bent en wat het is dat jou je kleur geeft. Met ons praktijkboek Mijn Binnenste Buiten kunnen professionals met hun professionele identiteit aan het werk. En om aan de slag te gaan met professionele identiteit in opleiding en beroep hebben we Stevig (leren) staan geschreven.
Van De Nieuwe Meso, het vakblad voor schoolleiders en -bestuurders, ben ik al enige jaren redacteur. Ik publiceer regelmatig over leiderschap, onderwijs- en organisatieontwikkeling. Rijnlands leiderschap heeft mijn bijzondere belangstelling.
Daarnaast ben geïntrigeerd geraakt door leiderschap waarbij 'niet-doen' minstens zo belangrijk is als 'doen'. Veel 'doen' is namelijk te activistisch, te veel gericht op direct resultaat, maar dat beperkt daardoor vaak juist (groei)mogelijkheden. 'Niet-doen' heet in de traditie van het taoïsme Wu Wei: de kunst om in elke situatie steeds goed te kijken wat nodig is en dat is vaak heel wat anders dan de 'daadkracht' die zo vaak als kern van leiderschap worden gezien. Wu Wei vraagt grote alertheid, een scherpe maar vooral aan open blik zonder vooringenomenheid. Kijken wat er aan de hand is. En dat is uitdagend en lastig tegelijk.