Van Luin - coaching & advies
  • home
  • publicaties
  • blog
  • opdrachtgevers
  • over mij
  • contact

publicaties

BOEKEN
  • Ruijters, M.C.P., Luin, G.E.A. van, Wortelboer, F.Q.C. en collega's (2019), Mijn Binnenste Buiten. Werken aan je professionele identiteit. Deventer: Management Impact.
  • Ruijters, Manon & Van Luin, Gerritjan (red.) (2020), Op weg naar ruimte en vrijheid. Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk. ​Neer: Uitgeverij Kloosterhof.

ARTIKELEN
2020
  • Leiderschap in tijden van corona (samen met Pieter Leenheer). De Nieuwe Meso, 7, 4, 2020.
  • Professionele identiteit in coronatijd. Hoe een crisis je ook kan helpen steviger te staan (samen met Manon Ruijters). De Nieuwe Meso, 7, 4, 2020.
  • Inleiding focus op onderwijs & ict (samen met Pieter Leenheer). De Nieuwe Meso, 7, 2, 2020.​
  • Uitleiding focus op onderwijs & ict (samen met Pieter Leenheer). De Nieuwe Meso, 7, 2, 2020.
2019
  • Het (on)gelijk van de wetenschap. Een column. De Nieuwe Meso, 6, 4, 2019.Praktijkverhalen. Gesprekken met schoolleiders over een professionele schoolcultuur. De Nieuwe Meso, 6, 2, 2019.
  • Het goede gesprek over onderwijs: polemiek of dialoog? Een column. De Nieuwe Meso, 6, 4, 2019.
  • Onderwijs en onderzoek verbinden: de hoofdrolspelers aan het woord, De Nieuwe Meso, 6, 4, december 2019.
  • Praktijkverhalen. Gesprekken met schoolleiders over een professionele schoolcultuur. De Nieuwe Meso, 6, 2, 2019
  • Een paar rode draden (naar aanleiding van gesprekken met schoolleiders over een professionele schoolcultuur). De Nieuwe Meso, 6, 2, juni 2019.
  • Over de beste route naar een versterking van de beroepsgroep van leraren en andere zaken, De Nieuwe Meso, 6, 1, maart 2019,
2018
  • Zou het er nog van komen zo'n beroepsvereniging van leraren?, De Nieuwe Meso, 5, 4, december 2018.
  • Waar ben je van als leraar?, De Nieuwe Meso, 5, 4, december 2018.
​2017
  • Shrm: een mooie maar lastige opdracht, De Nieuwe Meso, 4, 3, september 2017.
2016
  • Wat hebben pedagogen het onderwijs te bieden?, De Nieuwe Meso, 3, 4, december 2016.
  • Het opleiden van leraren (samen met Pieter Leenheer, Quinta Kools en Marco Snoek), De Nieuwe Meso, 3, 2, juni 2016.
  • Ruimte van en voor de (beginnende) leraar, De Nieuwe Meso, 2, 2, juni 2016.
​2015
  • Je binnenste buiten. Beroepsstandaard en professionele identiteit (samen met Manon Ruijters), De Nieuwe Meso, 2, 3, september 2015.
  • Erkenningerkenning_-_gerritjan_van_luin_-_okt_2015.pdf. In: M. Ruijters (red.) en collega's (2015) Je Binnenste Buiten – over professionele identiteit in organisaties. Deventer: Kluwer.
  • Levensscript In: ibidem
  • Het prachtige risico van leiderschap. Over hoge gronden en lage moerassen. De Nieuwe Meso, 2, 3, september 2015.
2014
  • Het ene verhaal is het andere niet. Inleiding op het gedachtegoed van Thijs Homan, De Nieuwe Meso, 1, 4, december 2014.
  • Social media in het onderwijs (red.), Meso focus, 88, Deventer: Kluwer.
​
  • Waarom is het Rijnlands perspectief in het onderwijs nodig? In: Rijnlands schoolleiderschap, Meso focus, 87, Deventer: Kluwer, 2012.
  •  Aardig leiderschap. Over kiezen en tuinieren. in: A. Olthof e.a. (red.) Maar dit geheel terzijde. Meso focus, 71. Deventer: Kluwer, 2008.
  • Werken in teams. Utrecht: ISIS, 2007.
  • Bivakkeren in paradoxen. Meso magazine, 26, 148, juni 2006.
  • De taal van de piramide. Meso magazine, 25,  144, 2005.
  • Het biografisch gesprek. Aandacht voor levensfasen in her gesprek met medewerkers.. Utrecht: ISIS, 2005.
  • Kleurrijk leiderschap. Meso magazine, 23, 130, juni 2003.


BOEKBESPREKINGEN in De Nieuwe Meso
2020
  • Onderwijs na Covid-19: Taskforce Onderwijs (2020). Onderwijs na COVID-19: Naar vijf ideeën en vier scenario’s voor nieuw onderwijs. Oud-Turnhout: Gompel&Svacina.
  • Teachers vs Tech?: Daisy Christodoulou, D. (2020). Teachers vs Tech?: The case for an ed tech revolution. Oxford: Oxford University Press.
  • De platformsamenleving: José van Dijck, Thomas Poell & Martijn de Waal (2016). De platformsamenleving: Strijd om de publieke waarden in een online wereld. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • De school en het leven: Jan Bransen (2019). Gevormd of vervormd? Pleidooi voor ander onderwijs. Leusden: ISVW Uitgevers.
2019
  • Het goede gesprek voeren: Frank Weijers (2018). Now we’re talking: Deep Democracy in actie. www.spelenmetruimte.nl.
2018
  • Hoe kun je er zijn als leider?: Hartger Wassink (2018).  zijn als leider. Neer: Kloosterhof.
  • Leven is geen lichte kost: Joop Berding (red.) (2017). Aan het werk met Hannah Arendt: Professionals in onderwijs, zorgen sociaal werk. Leusden: ISVW Uitgevers.
  • ​Transformatie van een schoolcultuur: Jolanda Hogewind & Mohamed El Jaouhari (2017). Een radslag in het onderwijs. Over de cultuurverandering op het Calvijn College. Culemborg: Phronese. | Eric van 't Zelfde (2015). Superschool. Het succesverhaal van een bevlogen schooldirecteur. Amsterdam: Prometheus. | Henk Galenkamp & Jeannette Schut (2018). Handboek professionele schoolcultuur. Focus op koers en gedrag. Utrecht: Pica.
  • Boeken over toezicht: Caroline Oliver (2016). Aan de slag met Policy Governance | Hans Trikwerda & Jaap ten Wolde (2017). Verplichte literatuur voor bestuurder en commissarissen: Professionaliteit in govenance | Steven Schuit & Casper Jaspers (2017). Handboek voorzitter: Het geheim van goed bestuur | Rolf Robbe & Albert Verhoef (2017) Toeschouwer of toezichthouder: 10 vragen van toezichthouders aan bestuurders.
  • Een goed plan blijft onaf: Hans Vermaak (2017). Iedereen verandert, nu wij nog. Deventer: Vakmedianet.
  • Handelend aan het werk: Joop Berding (red.) (2017). Aan het werk met Hannah Arendt. Professionals in onderwijs, zorg en sociaal werk. Leusden: ISVW Uitgevers.

2017
  • Stop met onzin: Frank Weijers (2017). Ruimte. Stop met onzin, doe wat de bedoeling is. Deventer: Vakmedianet.
  • Verwondering en nieuwsgierigheid: Dick van der Wateren (2016). Verwondering. Meppel: Ten Brink Uitgevers & Suzanne Verdonschot/Mara Spruyt (2015). Nieuwsgierigheid op het werk. Utrecht: Kessels & Smit.
  • Integer en doelgericht toezicht en bestuur: Caroline Oliver (2016). Aan de slag met Policy Governance. Amsterdam: Mediawerf.

2016
  • Spelen met ruimte en de emergente school: Frank Weijers (2015). Spelen met ruimte & Ben van der Hilst (2015). Blauwdruk voor de emergente school.

2015
  • Over spiekbriefjes, verdraaide pijlen en de menselijke conditie van het handelen: Tjip de Jong (2014). Spiekbriefjes voor managers. Utrecht: Kessels & Smit & Wouter Hart (2012). Verdraaide organisaties. Terug naar de bedoeling. Deventer: Vakmedianet.

BOEKBESPREKINGEN in andere bladen
​2020
  • 'Waar het lezen schuurt, staat er iets op het spel': David Didau & Nick Rose (2019). Psychologie in de klas. Wat iedere leraar moet weten. Culemborg: Phronese. In: Van Twaalf tot Achttien, 1/2, 2020, pp. 64-65.
drs ir Gerritjan E.A. van Luin MLD | Chirurgijn 23 | 1188 DK Amstelveen | 06 24244006 | info@vanluincoaching.nl
© 2020 Gerritjan van Luin            
  • home
  • publicaties
  • blog
  • opdrachtgevers
  • over mij
  • contact