Van Luin - coaching & advies
  • home
  • publicaties
  • blog
  • opdrachtgevers
  • over mij
  • contact

publicaties

DIALOOGKAARTEN
  • Ruijters, M., Van Luin, G., & Simons, R-J. (2022). Ons ontwikkelen Ontward: Over je manier van leren en ontwikkelen. Boom.
  • Ruijters, M. et al. (2017). Ons Binnenste Buiten. Over professionele identiteit in organisaties. Boom

BOEKEN​
  • Ruijters, M., & Van Luin, G. (red.) (2020), Op weg naar ruimte en vrijheid. Crisis als aanleiding om inzicht te vergroten in (je) identiteitswerk. ​Kloosterhof.
  • Ruijters, M. C. P., Van Luin, G. E. A., Wortelboer, F. Q. C. en collega's (2019). Mijn Binnenste Buiten: Werken aan je professionele identiteit. Management Impact.
  • Van Luin, G. (2015). Erkenning. In: M. Ruijters (red.) en collega's (2015). Je Binnenste Buiten – over professionele identiteit in organisaties (391-404). Kluwer.
  • Van Luin, G. (2015). Levensscript. In: M. Ruijters (red.) en collega's (2015). Je Binnenste Buiten – over professionele identiteit in organisaties (417-429). Kluwer.

ARTIKELEN
2022
  • Leenheer, P., & Van Luin, G. 'Met z'n allen sta je om de student heen'. Samen opleiden op De Mijlpaal. DNM, 9, 3 (52-56).
  • Ruijters, M., Van Luin, G., Prevaas, B., & Simons, R.-J. Manifest voor de onderwijsontwikkeling: Over het belang van schatgraven naar jouw manier van leren en ontwikkelen.
  • Van Luin, G. Schurende perspectieven: democratie en onderwijs. DNM, 9, 2 (68-72).
  • Leenheer, P., & Van Luin, G. Ons onderwijs en onze democratie: een tweeluik.DNM, 9, 2 (62-72).
  • Leenheer, P., Van Luin, G., Onstenk, J., Beekman, J.-P., & Walraven, A. Samen opleiden: inleiding op het thema. DNM, 9, 2 (6-9).
  • Van Luin, G., & Onstenk, J., Samen goede leraren opleiden in vo-opleidingsscholen. DNM, 9, 2 (14-18).
2021
  • Van Luin, G. (2021). Transactionele Analyse [Eric Berne]. in: Ruijters, M., Schut, R., & Simons, R.-J. (red). Canon van leren & ontwikkelen: 50 concepten en hun grondleggers (571-582). Geheel herziene editie. Boom,
  • Van Luin, G. (2021). Goed werk. Houvast in het moeras. DNM, 8, 4 (8-12).
  • Van Luin, G, & Ruijters, M. (2021). Handreikingen voor gesprekken over goed werk. DNM, 8, 4 (30-33).
  • Leenheer, P., Van Luin, G., Pit, K., & Van der Sluis, M. (2021). In gesprek over goed werk. De 3 E's in de paktijk. DNM, 8, 4 (13-19).
  • Leenheer, P., & Van Luin, G. (2021). Voor een goed gesprek over goed werk heb je (ook) beroepsverenigingen nodig. DNM, 8, 4 (26-29).
  • De Ruijter, T., Leenheer, P., & Van Luin, G. (2021). Het is veel stokken vangen geweest. Leiderschap in tijden van corona (vervolg). DNM, 8, 4 (44-50).
  • Ruijters, M.C.P., & Van Luin, G.E.A. (2021). Identiteit = werk, vakblad Toegepaste Psychologie, 1, 1 (29-36).
2020
  • ​Van Luin, G., & Ruijters, M. (2020). Professionele identiteit in coronatijd. Hoe een crisis je ook kan helpen steviger te staan DNM, 7, 4 (81-86).
  • Leenheer, P., & Van Luin, G. (2020). Leiderschap in tijden van corona. DNM, 7, 4 (37-46.
  • Leenheer, P., & Van Luin, G. (202). Inleiding focus op onderwijs & ict. DNM, 7, 2, 2020.​
  • Van Luin, G., & Leenheer, P. (2020). Uitleiding focus op onderwijs & ict. DNM, 7, 2, 2020.
2019
  • Van Luin, G. (2019). Het (on)gelijk van de wetenschap. Een column. DNM, 6, 4, 2019.
  • Praktijkverhalen. Gesprekken met schoolleiders over een professionele schoolcultuur. DNM, 6, 2, 2019.
  • Van Luin, G. (2019). Het goede gesprek over onderwijs: polemiek of dialoog? Een column. DNM, 6, 4, 2019.
  • Onderwijs en onderzoek verbinden: de hoofdrolspelers aan het woord, DNM, 6, 4, december 2019.
  • Praktijkverhalen. Gesprekken met schoolleiders over een professionele schoolcultuur. DNM, 6, 2, 2019
  • Van Luin, G. (2019). Een paar rode draden (naar aanleiding van gesprekken met schoolleiders over een professionele schoolcultuur). DNM, 6, 2, 2019.
  • Over de beste route naar een versterking van de beroepsgroep van leraren en andere zaken, DNM, 6, 1, maart 2019,
2018
  • Zou het er nog van komen zo'n beroepsvereniging van leraren?, DNM, 5, 4, december 2018.
  • Waar ben je van als leraar?, DNM, 5, 4, december 2018.
  • Toezicht houden in het onderwijs (samen met Pieter Leenheer en Willem Elsendoorn), DNM, 5, 1, maart 2018.
  • Met blote voeten op het kiezelpad. Bestuurders over toezicht(schouders) (samen met Pieter Leenheer en Willem Elsendoorn), DNM, 5, 1, maart 2018.
  • Toezicht als Januskop. Toezichthouders over toezicht in het onderwijs (samen met Pieter leenheer en Willem Elsendoorn), DNM, 5, 1, maart 2018.
  • Epiloog - toezicht in het onderwijs (samen met Hartger Wassink, Pieter Leenheer en Willem Elsendoorn), DNM, 5, 1, maart 2018.
​2017
  • Shrm: een mooie maar lastige opdracht, DNM, 4, 3, september 2017.
2016
  • Wat hebben pedagogen het onderwijs te bieden?, DNM, 3, 4, december 2016.
  • Het opleiden van leraren (samen met Pieter Leenheer, Quinta Kools en Marco Snoek), DNM, 3, 2, juni 2016.
  • Meer meemaken in de klas.De verhouding tussen het ‘hoe’ en het ‘wat’ in het onderwijs (samen met Pieter Leenheer). DNM, 3, 2, 2016 (15-19).
  • Ruimte van en voor de (beginnende) leraar, DNM, 2, 2, juni 2016.
​2015
  • Je binnenste buiten. Beroepsstandaard en professionele identiteit (samen met Manon Ruijters), DNM, 2, 3, september 2015.
  • Introductie op Focus op het werk van onderwijspedagoog Gert Biesta. DNM, 2, 3, september 2015 (52-53).
  • Het prachtige risico van leiderschap. Over hoge gronden en lage moerassen. DNM, 2, 3, september 2015.
2014
  • Het ene verhaal is het andere niet. Inleiding op het gedachtegoed van Thijs Homan, DNM, 1, 4, december 2014.
  • Social media in het onderwijs (red.), Meso focus, 88, Deventer: Kluwer.
​
ouder
  • Waarom is het Rijnlands perspectief in het onderwijs nodig? In: Rijnlands schoolleiderschap, Meso focus, 87, Deventer: Kluwer, 2012.
  •  Aardig leiderschap. Over kiezen en tuinieren. in: A. Olthof e.a. (red.) Maar dit geheel terzijde. Meso focus, 71. Deventer: Kluwer, 2008.
  • Werken in teams. Utrecht: ISIS, 2007.
  • Coenders, M., & Van Luin, G. Principes van leervriendschap: De functie ervan voor het faciliteren van leernetwerken. In: Poorthuis, A.-M. (red.) (2006). De kracht van netwerkbenadering. Een dynamische en inspirerende kijk op de organiserende samenleving. Van Gorcum.
  • Bivakkeren in paradoxen. Meso magazine, 26, 148, juni 2006.
  • De taal van de piramide. Meso magazine, 25,  144, 2005.
  • Het biografisch gesprek. Aandacht voor levensfasen in her gesprek met medewerkers.. Utrecht: ISIS, 2005.
  • Kleurrijk leiderschap. Meso magazine, 23, 130, juni 2003.

BOEKBESPREKINGEN in De Nieuwe Meso
2023
  • Rondom Verhoeven: Joop Berding (2022). Rondom Cornelis Verhoeven: Ruimte voor vertraging in filosofie en onderwijspraktijk. Garant.
2022
  • Er zijn meer planeten: over macht en het politieke spel: Math de Vaan (2021). Machiavelli op de werkvloer. Politieke vaardigheden voor managers. Boom
  • Onderwijsonderzoek: Gert Biesta, Onderwijsonderzoek: een orthodoxe introductie. Boom
2021
  • Ze hebben ons nodig!: Karolien Koolhof (2021). Introvert leiderschap: de stille kracht van de introverte leider. Van Duuren Management.
  • Over denken en identiteit: Dick van der Wateren (2020). De denkende klas. Motiveer je leerlingen door samen met hen vragen te stellen en na te denken. Lannoo Campus
  • Waar het om gaat bij goed onderwijs: Biesta, G. & Janssens, M. (red.) (2021). Pedagogiek als betrokken handelingswetenschap: over de relatie tussen onderzoeken en handelen in het onderwijs. Phronese & Sherrington, T. & Caviglioli, O. (2021). Doorloopjes: een visuele ontwerpgids voor leraren. Phronese.
2020
  • Onderwijs na Covid-19: Taskforce Onderwijs (2020). Onderwijs na COVID-19: Naar vijf ideeën en vier scenario’s voor nieuw onderwijs. Oud-Turnhout: Gompel&Svacina.
  • Teachers vs Tech?: Daisy Christodoulou, D. (2020). Teachers vs Tech?: The case for an ed tech revolution. Oxford: Oxford University Press.
  • De platformsamenleving: José van Dijck, Thomas Poell & Martijn de Waal (2016). De platformsamenleving: Strijd om de publieke waarden in een online wereld. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • De school en het leven: Jan Bransen (2019). Gevormd of vervormd? Pleidooi voor ander onderwijs. Leusden: ISVW Uitgevers.
2019
  • Het goede gesprek voeren: Frank Weijers (2018). Now we’re talking: Deep Democracy in actie. www.spelenmetruimte.nl.
2018
  • Hoe kun je er zijn als leider?: Hartger Wassink (2018).  zijn als leider. Neer: Kloosterhof.
  • Leven is geen lichte kost: Joop Berding (red.) (2017). Aan het werk met Hannah Arendt: Professionals in onderwijs, zorgen sociaal werk. Leusden: ISVW Uitgevers.
  • ​Transformatie van een schoolcultuur: Jolanda Hogewind & Mohamed El Jaouhari (2017). Een radslag in het onderwijs. Over de cultuurverandering op het Calvijn College. Culemborg: Phronese. | Eric van 't Zelfde (2015). Superschool. Het succesverhaal van een bevlogen schooldirecteur. Amsterdam: Prometheus. | Henk Galenkamp & Jeannette Schut (2018). Handboek professionele schoolcultuur. Focus op koers en gedrag. Utrecht: Pica.
  • Boeken over toezicht: Caroline Oliver (2016). Aan de slag met Policy Governance | Hans Trikwerda & Jaap ten Wolde (2017). Verplichte literatuur voor bestuurder en commissarissen: Professionaliteit in govenance | Steven Schuit & Casper Jaspers (2017). Handboek voorzitter: Het geheim van goed bestuur | Rolf Robbe & Albert Verhoef (2017) Toeschouwer of toezichthouder: 10 vragen van toezichthouders aan bestuurders.
  • Een goed plan blijft onaf: Hans Vermaak (2017). Iedereen verandert, nu wij nog. Deventer: Vakmedianet.
  • Handelend aan het werk: Joop Berding (red.) (2017). Aan het werk met Hannah Arendt. Professionals in onderwijs, zorg en sociaal werk. Leusden: ISVW Uitgevers.

2017
  • Stop met onzin: Frank Weijers (2017). Ruimte. Stop met onzin, doe wat de bedoeling is. Deventer: Vakmedianet.
  • Verwondering en nieuwsgierigheid: Dick van der Wateren (2016). Verwondering. Meppel: Ten Brink Uitgevers & Suzanne Verdonschot/Mara Spruyt (2015). Nieuwsgierigheid op het werk. Utrecht: Kessels & Smit.
  • Integer en doelgericht toezicht en bestuur: Caroline Oliver (2016). Aan de slag met Policy Governance. Amsterdam: Mediawerf.

2016
  • Spelen met ruimte en de emergente school: Frank Weijers (2015). Spelen met ruimte & Ben van der Hilst (2015). Blauwdruk voor de emergente school.

2015
  • Over spiekbriefjes, verdraaide pijlen en de menselijke conditie van het handelen: Tjip de Jong (2014). Spiekbriefjes voor managers. Utrecht: Kessels & Smit & Wouter Hart (2012). Verdraaide organisaties. Terug naar de bedoeling. Deventer: Vakmedianet.

BOEKBESPREKINGEN in andere bladen
​2020
  • 'Waar het lezen schuurt, staat er iets op het spel': David Didau & Nick Rose (2019). Psychologie in de klas. Wat iedere leraar moet weten. Culemborg: Phronese. In: Van Twaalf tot Achttien, 1/2, 2020, pp. 64-65.
drs ir Gerritjan E.A. van Luin MLD | Chirurgijn 23 | 1188 DK Amstelveen | 06 24244006 | info@vanluincoaching.nl
© 2023 Gerritjan van Luin            
  • home
  • publicaties
  • blog
  • opdrachtgevers
  • over mij
  • contact